Esok

Esok…

Ada apa dengan esok?

1) Esok Khamis bersamaan 26 hb

2) Esok Hari Ke 16 umat Islam berpuasa

3) Esok En Dato balik dr Induksi

4)..uhuhu esok En Dato exam untuk sah jawatan…

semoga kamu berhasil dengan izinNya..

*************************

Entri kali ini sedikit emosi. bukan emosi marah tapi lebih kepada kesedaran untuk diri sendiri. sesiapa yang nak baca boleh teruskan dan sesiapa yang rasa dah muak, tak mengapa πŸ™‚

****************************************

ok saya sedar esok dah masuk Fasa 2 bulan Ramadhan..cepatnya masa berlalu. dah nak habis Ramadhan..

Dah 15 hari Ramadhan berlalu, tak tahulah tahun depan jumpa lagi atau tak.

Yang pastinya InsyaAllah tahun depan dah berubah status..

aha…

1) dari seroang yang single kepada double ( in mean dah hidup berdua) InsyaAllah

2) dari ada satu family dah ada dua

3) dari belum kerja mungkin tahun depan dengan izinNya dah ada kerja tetap πŸ™‚

4) macam-macam lagi kemungkinan…

1-3 di atas pun mungkin boleh jadi atau tidak dengan kuasa Tuhan..

aku cuma boleh berharap yang terbaik dariNya sahaja.

Syahdu… syahdu sangat. lebih-lebih lagi dengar Imam tadi tersekat-sekat sebab sebak dengan kesedihan mungkin sebab bulan ini dah nak habis. Sebak bila baca Inna Anzalna…

Aku? perasaan aku pun turut berubah dengan keadaan itu. subhanallah…bagi aku terbaiklah Imam tadi sebab sedikit sebanyak dapat memberi kesan perasaan kepada makmumnya…

mudah mudahan perasaan ini kekal.

tak tahu jumpa lagi tak ramadhan tahun depan.. usia meningkat, dosa pun meningkat ;(

sedih…

**********************

Ok saya harap En Dato’ saya lulus exam esok dan dapat sah jawatan. paling tidak dia dah kerja πŸ™‚

aku juga merindui insan bernama Didie

LAVENDER!!!!!!!!!!!!!!!

cantik…nyer….

ok byk gambar dr cerita…

sy dah decide mahu wrna ini sebagai tema…

sbb…

sbb…

abah dah pilih 1 wrna yg dia suke yg boleh match dgn wrna ini. mula2 tak nak wrna ni tp sbb abah dh suke sgt siap test2 n ambil sampel wrna rasa sy harus mengalah… eheheh.

dan dah survey…

ini wrna sy nnti…


so dh boleh nk beli beberapa brg yg berkaitan dgn wrna ini..

sy hepi sbb abah hepi…

sayang abah dan mama!!!!!!!!!

Lavender wedding…

“Lavender wedding tidak hanya membawa kesan anggun, tapi juga mampu menghanyutkan Anda pada suasana yang tenang,nyaman, hangat, dan bersahaja. Mengangkat warna lavender sebagai warna utama lalu dipadupadankan dengan warna lainnya bukanlah hal yang mustahil. Misalnya, warna lavender akan lebih terlihat romantis jika dipadupadankan dengan putih.

Bisa juga memadupadankan lavender dengan coklat jika Anda ingin mendapatkan kesan β€œmembumi” dan mencerminkan kedewasaan Anda dan pasangan. Berbeda jika Anda menginginkan kesan pernikahan yang ceria, girly, namun tetap romantis, bisa Anda padupadankan warna lavender dengan pink pada dekorasi pernikahan, kad undangan”…

:: Tak tahu KENAPA ::

Pagi tadi bangun lewat. tak dapat makan Goober. Oh goober ku. yummy!~

Tunggu malam ni atau esok ye goober πŸ˜‰

goober-grape-2

Pagi tadi jugak seat in kelas…aku rasa sangat takut dgn keadaan dalam kelas. tak tahu sebab apa. rasa takut dengan Dr. Dr xsalah tapi aku takut. Aku takut bukan sebab buat salah juga. hmm entahla…

Aku pun tak tahu KENAPA


~sekian~

:: Banyak Pulak PERISTIWA ::

Banyak pulak kan peristiwa nak dekat2 hari raya n semasa raya serta selepas raya. semuanya pasal raya.

Ok, entri kali ni byk nak cerita tapi mgkin akan diringkaskan je la sbb xlarat nak taip. kalau cerita dengan didi dh berbakul2 dah, heheheh.

17/9 : Gerak dari Bangi ke Seremban utk pulang berhari raya πŸ˜‰ didi hantr smapi komuter ukm n terus ke seremban. tiket kol 12.

Abah kata dalam kul 4 dia nk dtg amik sbb dia xnk rest tghari. nak balik same2 kat umah so abah bajet masa gedebak gedebuk aku smpai kul 4 kot. tapi sampai awal. xsampai kol 3 pm lg dh tiba kat BP.

sebab sampai awal, suh ajik amik kat bus stop. so ajak dia p BM mall, jenjalan. otw dlm keta, ada 2 lori bomba lalu. ade umah terbakar kat kg belakang BP mall tu. sian dia, dh dekat nak raya pulak.

window shoping kat sana. gitu gini ajik beli baju raya plak. tshirt converse wrna ijau.haish, ijau lagi. nasib dia tak suh aku bayarkan.

sampai umah gitu gini, dah buka.

malamnya: gerak dr umah pas azan isyak. abah nak p pasir gudang amik eop plak sbb mak xbg dia balik naik moto. trawih kat msjd mane ntah.lepak giler, tp still nk nyibuk ikut.

dlm kol 1 pg kot smpai Pontian n terus sahur kat kedai depan hospital pontian. mak dh nantok2 [sian mak]. nasib ada byk driver, so blh gnti2 dgn abah.

18/9: dah sibuk2 kemas umah sbb sume dh balik. tahun ni xda sibuk2 nk buat biskut raya sbb mcm malas nk buat. beli pon xbyk. so buat kek je.

19/9: pg2 lagi kol 5 cik lim dgn busu smapi dr KL. pagi tuh p amik langsir kat umah kak ani.

pastu aku, eop, ajik mcm besa kena anyam ketupat n isi smpaila siap. mcm biasa, mak akan ckp kitaorg kena smpai basuh sekali periuk ketupat tu. adei…lepak gile mcm ni. tp seronok.

DSC00234 ni eop yg khusuk buat ketupat

DSC00233

kitaorg bt keje xpnah xsepah πŸ˜‰ ngeee

malam: ajik kena pasang langsir, mak plak jahit badan langsir. tiap2 tahun gini.heheheh. faiq isi kueh n aku trtdo dpn tv…heheheh, jgn marah ek adik2. penat ah buat keje umah.

20/9: Hari raya….

gembiranya rasa, spt yang dikatakan umat islam gembira sambut hari kemenangan..

ok, tp sedih sikit sbb ni 1st time baju raya xsiap. huuhuhuhu.. jd terpaksa pkai je baju hijau yg ada.

faiq plak bt perangai xnk beli baju raya, so dia pkai baju raya 2 tahun lepas.

DSC00257 gambar ni kabur sbb ajik bt aksi kot.heheheh

spt biasa, pg tu raya umah atok.

21/9: raya umah mak ngah n pakcik2 abah je yg dekat2

22/9: raya umah cik se dgn mak ngah, busu, cik lim n kbtln mak long smpai dr seremban.

petang p raya umah sedara yg jauh2 sikit.

ada budak kecik umur 6 tahun mulut laser tepis muka aku, n cermin pecah. adei…duit lg.

sungguh xsopan bdk tu. tahun depan aku nak zass dia plak time raya. kakakaka

malam: p raya umah sedara lg @ adik beradik atok sbb esoknya abah dah keje.

23/9: umah kene serang dgn sedara mara yg terlalu ramai. ajik plak bwk schoolmate dtg umah. xmenang tgn.

pastu ada anak sepupu sepahkan umah. faiq mcm dh ngamok2 dah. tp ttp sbr sbb tamu kan…

pelik sbb sepupu aku tu langsung xmarah anak dia sepah2 kan umah wp dh tahu ade org nk dtg. geram!!!

24/9: xp mane2 gak sbb sedare mara dtg.

25/9: soffie excident lnggar bas kat tongkang pecah. ptg tu dlm kol 3 pas dpt tahu gegas p hospital. teruk gak muka dia tp syukur xteruk sgt cuma tgn je retak.

26/9: lepak2 je kat umah. kemas2 brg sbb dh nak balik

27/9: pg gerak p pasir gudang hntr eop, pastu p jb hntr ajik.

ptg gerak balik bangi. smpai kol 10.sian mak dgn abh lg penat. deorang smpai umah kol 1256.huhuhu.syukur semuanya selamat.

raya memang seronok tapi letih. rasa badan sume sakit2 je. hehehhe.

29/9: pg td dpt berita adik tok wan meninggal. raya yg lepas la sempt jmpa dia. meninggal kol 1 pg. yg hidup ttp akan pergi. al fatihah buat Tok Jah. semoga rohnya dicucuri rahmat dan segala amalnya di dunia menjadi bekalan di sana kelak.

sedih xdpt balik sbb dh xsempat. kalau balik pon xsmpat jumpa sbb dh nk kebumikan pagi tadi…

Ini hari raya yang terakhir jumpa tok jah…

Al fatihah…. ;-(

:: Oh GIGI ::

Oh gigi ku… kenapa kau jd begini… ;-(


adakah tanda2 aku sudah tua? kau nak mereput?


aku minum susu…knp kau begitu.

ah, sedih…. ;-(

kalau ada kawan dentist kan senang. boleh rujuk dia. tapi tak ada ~ hilang arah


harus ke klinik gigi dengan segera.

aku xtak nak kau rompong GIGI

dentist2

4093dentist

:: PUASA ::

Diam tak diam esok dah nak masuk hari ke 22 umat Islam berpuasa. Masing-masing sibuk dengan amalan masing2 yang dijanjikan ganjaran berlipat ganda.Insya Allah, ada habuan untuk setiap amalan kebaikan di bulan penuh barakah ini.

Kali ini aku terpanggil untuk membuat entri tentang PUASA seperti mana ibadah yang kita semua lakukan (hanya umat Islam sahaja) pada bulan ini. Alhamdulillah, terpanggil aku untuk membuat entri ini ketika berkunjung ke bazar Ramadhan dan ke sebuah kedai makan di seksyen 15 Bandar Baru Bangi. Atas dasar kemanusiaan jugalah entri ini di lakar buat coretan pembaca yang sempat singgah ke blog ini.

Selepas ke Warta bersama jiranku didie, kami ke bazar. Hajat mahu membeli Roti John dan Didie masih berfikir2 tentang juadah berbukanya. Sampai sahaja ke lorong pertama, kami nampak 2 orang pemandu Bas KIFFAH iaitu bas carter UKM. Dengan pakaian seragam purple oren itu mereka membeli juadah. Aku mengimbas kembali akan pengorbanan seorang pemandu yang pernah terserempak dengan aku ketika di salah sebuah kedai runcit di Zaaba semester lepas. Insan yang lebih sesuai dengan umur itu bolehlah dipanggil sebagai ‘Pakcik’.

Seorang Pakcik ini telah membeli sebungkus roti aku kira ketika ke kedai (masa ini belum puasa lagi). Rasa sebak dan kagum akan disiplin yang cuba ditonjolkan itu membuatkan aku terpanggil untuk membuat satu pemerhatian.

Ya, sesungguhnya pakcik itu sedang menjalankan tugasnya memandu bas 6Z ketika hujung minggu. Ketika itu jam sudah pukul 12. Apabila difikir2 logik pakcik itu beli roti mungkin juga dia rasa lapar tetapi hendak berhenti rehat sudah pasti akan menyebabkan pelajar2 yang menaiki bas tidak dapat ke perpustakaan mahupun ke komuter.

Ya, aku kagum dengan beliau. Beliau jugalah aku pernah nampak duduk di hentian bas dengan memakai baju sejuk pada pukul 10 malam untuk mengambil penumpang terakhir. ketika itu hari hujan. Aku sedih melihat pakcik itu. Ya, aku tahu walaupun mereka diberikan gaji tapi keadaan dan situasi sedemikian membuatkan aku terpanggil berfikir tentang pengorbanan seorang ayah aku kira untuk keluarganya, serta tanggungjawabnya sebagai salah seorang yang membantu mahasiswa UK M ini untuk mencapai impian masing2.Cuba bayangkan jika ayah kita yang berada di tempat beliau….sayu hati ini.

Kembali semula cerita di bazar. Didie ada ungkapkan sedikit pernyataan yang mengatakan bahawa pakcik2 bas KIFFAH ini jugalah yang sanggup berkorban berbuka di tepi jalan….

Aku sayu lagi… Ya aku tahu. Tatkala azan bergema di bumi UKM ini, semasa itulah mereka membuka plastik ‘keresek’ yang berisi air, kuih ataupun makanan lain sebagai juadah berbuka untuk mengisi perut sementara.

Tatkala itu, ada juga insan yang sedang bergembira berbuka dengan ayah di rumah, makan bersama keluarga tercinta sambil berbual-bual. Tetapi pakcik2 pemandu ini hanya bertemankan kawan2 tanpa suka dan tawa anak-anak dan masakan sang isteri. Terharu…. ;-(

selepas mendapat apa yang kami hajati, kami menuju ke kedai citarasa timur di 15. Aku teringin sup dan nasi putih untuk dibawa pulang. didie hanya minum bandung ais dan aku bandung suam untuk berbuka.

Di bahagian kanan meja, kelihatan pula seorang lelaki 30-an sedang duduk di hadapan hidangan untuk 6 orang. Hatiku tertanya-tanya, mana lagi 5 orang?

Juadah tersebut ialah

1. ikan 3 rasa

2. telur dadar

3. tom yam

4. sayur kailan

5. nasi putih dan dua jenis air (dalam 2 jag).

Kasihan dia menunggu kawan-kawan yang lambat. tiba2 datang 5 orang yang lain yang aku kira mereka ini bekerja sebagai pekerja kontrak. Dengan pakaian sahaja kita sudah pasti dapat meneka.

A: “Aku rasakan d, bos dia belanja buka puasa kot”.

D: “Mungkinla kot”.

Aku hiba. sekali lagi hiba…ya mungkin ada yang beranggapan aku sensitif tapi dalam keadaan mereka yang minum air 2 gelas dan makan dengan pakaian sedemikian, aku dapat rasakan tahap keseronokan ketika mereka berbuka puasa. Nikmat barangkali. Tidak kurang juga dengan ucapan ALHAMDULILLAH dapat berbuka sedemikian. Melihat dari gaya dan cara 5 orang tersebut aku dapat rasakan bahawa mereka ini golongan sederhana. Dengan pendapatan yang hanya cukup2 untuk menyara keluarga, mereka juga mungkin jarang berbuka puasa dengan hidangan itu.

Aku harus beri pujian kepada bos mereka. Memahami erti puasa bagi seorang pekerja kontrak yang telah seharian membanting tulang. kebetulan cuaca di Bangi hari ini panas terik. Aku juga rasa bangga dengan mereka. Walaupun pekerjaan yang mereka lakukan berat, namun kereka tetap menunaikan tanggungjawab sebagai seorang MUSLIM. tahniah pakcik dari saya yang tidak dikenali.

Untuk hari ini, walaupun hanya beberapa jam sahaja aku keluar, aku dapat belajar berbagai-bagai perkara yang aku kira sangat penting dalam mengajar apa itu erti kehidupan lebih-lebih lagi di bulan mulia ini.

Wallahualam…Selamat meneruskan ibadah puasa πŸ˜‰

JALAN MASING-MASING

Hari ini sudah menjadi sejarah berbekalkan segala kesungguhan aku dan rakanku Diyana @ Didie, kami berjaya bentang cdgn proposal Master Degree kami..Syukur..

Paling tidak satu harapan baru dan sudah ada jalan yang kami pilih untuk menghabiskan sisa-sisa pengajian di UKM ini. Walaupun ada beberapa komen dan soalan bersifat ujian tadi, namun aku berfikiran +ve dan mengambil iktibar setidak-tidaknya ia dapat membantu kami kelak.

Selesai pembentangan, aku dapat kad jemputan dari Mahani, coursemate yang hendak nikah bulan sembilan ini..wah, Ani sangat excited jugak menanti hari bahagia. Aku dan didie hanya berlawak di bilik siswazah “D, orang dah kawin …kita ni entah bila”. memang pun kami belum ada cadangan untuk menuju ke jalan itu. Mungkin nanti bila dah tiba masanya~ entah bila kan.. πŸ˜‰

Awin pun dah nak kawin juga, bulan 12 kata Zu. Semalam Julimah kawan Paie yang aku kenal pun minta sms alamat..musim orang kahwin raya tahun ini.

jalan aku masih jauh…ye jauh lagi. paling tidak mesti mak dgn abah suruh dapat kerja dan stabilkan poket dahulu.Cita-cita aku pula mestilah dapat sebuah kereta hasil titik peluh sendiri. Peugeot 308 ke, yaris ke…heh~

Ye, itu sudah rezeki mereka, dan jalan masing-masing yang Tuhan bagi kepada setiap hambanya. Setiap orang diuji dengan bahagian masing-masing, ye lah jalan masing-masing pasti tidak sama yang diaturkan olehnya.

tumbuhan

~tak tahulah apa pewajaran letak gambar ini~

Previous Older Entries